We weten allemaal dat een kleintje er voor kan zorgen dat het meerdere keren per dag lijkt alsof er een bom is ontploft; dat is een situatie die we moeten accepteren. Als moeder weet ik dat de titel “een schone & opgeruimde kinderkamer” zelfs bijna lachwekkend klinkt.
Maar de waarheid is, dat wanneer je de bergen met kleding en speelgoed terug hebt kunnen brengen tot een minimum, de ruimte al lang niet meer zo chaotisch oogt, zelfs wanneer je kindje weer druk in de weer is met zijn/haar lego. Wanneer alles gesorteerd is, is het allemaal een stuk makkelijker bij te houden en daar gaan wij je deze week bij helpen.
Maak een plan van aanpak. Kijk eerst naar het volledige onderstaande plan en pas het vervolgens aan naar je eigen behoefte. Wanneer het echt heel veel werk is, kan je het natuurlijk ook verdelen over verschillende weekenden. Voor sommigen is het een goed idee om de kamer opnieuw in te richten zonder de aanwezigheid van je kind; voor anderen, zou het weggooien van de verkeerde dingen kunnen zorgen voor een nieuwe wereldoorlog. Jij kent je kind het beste, doe datgene waar je, je goed bij voelt.
Dag 1: Vereenvoudigen.
Als eerste zou je moeten vaststellen wat voor soort kamer je zou willen creëren voor je kind, om zo de nodige rust in huis te krijgen. Gesorteerd en opgeruimd speelgoed zijn aantrekkelijker om mee te spelen dan alles op een grote hoop in de hoek en een opgeruimde kledingkast zorgt weer voor meer rust in de ochtendspits.
•Verwijder kleding en schoenen die je kind is ontgroeid en zet alles apart om weg te geven, te verkopen of op te slaan.
• Speelgoed wat kapot is of ontbrekende stukken heeft kan je het best verwijderen uit de kamer.
• Verwijder tevens het speelgoed dat je kind is ontgroeid en beslissen of je het zou willen bewaren, weggeven of verkopen.
• Als je kind veel soortgelijk speelgoed heeft, verwijderen de helft, zodat ze makkelijker kunnen kiezen met wat ze graag willen gaan spelen.
Dag 2: Sorteren volgens het “Top 10” concept.
Kinderen ouder dan ongeveer 4 jaar (afhankelijk van het kind, natuurlijk) kan al heel goed zelf een lijst maken met favoriete items. Laat je kind bijvoorbeeld een selectie maken van zijn, haar 10 favoriete knuffels – ondertussen, kunnen die andere 40 knuffels worden opgeborgen in een doos of worden weggegeven. Er is geen noodzaak om super strikt te zijn over het aantal… 11 of 12 is ook prima. Maar stel wel een duidelijk grens.
• Ga verder met speelgoed, spelletjes, volgens de top-10 methode.
• Maak een aparte stapel kleren waar je kind bijna uitgegroeid is maar bewaar ze nog ergens waar je makkelijk bij kunt – maar niet gemengd met de kleren die nu passen of net nieuw zijn.
• Soort bij soort: Bordspellen op een plank, puzzels op een andere en ga zo maar door.
• Categoriseer klein speelgoed en berg ze op in aparte bakken of manden. (Bijvoorbeeld kleine plastic dieren in een mand, raceauto’s in een mand etc).
Dag 3: De grote schoonmaak.
Nu is het tijd voor de grote schoonmaak.
• Stofzuigen de gehele kamer, het plafond, vloeren, en achter de meubels en de binnenkant van de kasten.
• Als je kind astma of allergieën heeft, overweg een ontsmettende stoomreiniger aan te schaffen om bacteriën van vloeren, tapijten en zelfs speelgoed te verwijderen.
• Was het plastic speelgoed in een bad gevuld met warm water en zeep. Leg het speelgoed op handdoeken om te drogen.
• Verwijder krijt, pen, potlood en andere “kunstwerken” van de muren.
• Reinig gestoffeerde meubels.
• Was sierkussenslopen, bedlopers, bedspreien en kleine, wasbare tapijten.
• Was de ramen en kozijnen aan de binnenkant.
Dag 4: Organiseer Kinderkunst.
Kinderkunst is een speciaal geval, omdat we het aan de ene kant prachtig vinden & omdat je er op een gegeven moment zo veel van hebt! Maar bedenk wel, het is oké om een paar prachtexemplaren te bewaren en de rest weg te doen.
• Sorteer alles op datum, wees niet bang te raden wanneer je het niet meer precies weet – je geheugen wordt alleen maar onnauwkeuriger naarmate de tijd vordert.
• Verzamel alles in een groot kunstwerk portfolio of verhuisdoos.
• Wanneer het hele grote kunst projecten zijn, neem een paar foto’s van het object samen met je kind maar mooi het project zelf op een bepaald moment echt weg.
Dag 5: Deel de kamer opnieuw in.
De taak van vandaag is om op een bredere manier naar de indeling van de kamer te kijken: Is er ruimte voor je kind om te lezen, slapen, spelen en creatief bezig te zijn? Denk na over het creëren van kleinere “zones” die zijn afgestemd op verschillende activiteiten.
•Lezen: Een comfortabele stoel, netjes georganiseerde boeken, goede verlichting en misschien een paar knuffels.
• Slapen: Een mooi bed met een klein lampje en een nachtkastje voor bijvoorbeeld een glaasje water.
• Spelen op de grond: Een mooi groot tapijt, met speelgoed in bakken (blokken, treinen, plastic dieren enz.)
• Verkleden: Verkleedkleren aan haken of in een mand, een kindveilige spiegel, een keuken of speelhuisje.
• Creatief: Een kinder werktafel met uitwasbare stiften en kleurpotloden. Bewaar materialen zoals verf en stempels in een hoge kast.
• Puzzels en andere activiteiten: Een kinder tafel met puzzels, spelletjes en educatief speelgoed.
Dag 6: Labelen.
Keurig georganiseerde bakken en manden verliezen hun functie wanneer je niet in één oogopslag kan zien wat er in zit. Maak overal dus een label aan of sticker, beschrijf wat er in zit.
Tip voor kinderen die nog niet kunnen lezen: Maak labels die zowel het woord en een eenvoudige tekening of foto van het item binnenin bevatten.
Dag 7: Start dagelijkse gewoonten.
Het kost tijd om een nieuwe gewoonte te beginnen… geef niet op!
• Sorteer meerdere keren per jaar het speelgoed en kleding, liefst net voor verjaardagen, feestdagen of zomervakantie. Zoek een lokale liefdadigheidsinstelling voor kinderen waar je samen met je kind de spullen in kan leveren, ze hebben er vaak minder moeite mee wanneer ze zien dat een ander kindje er mee blij gemaakt kan worden.
• Sorteer de kunstwerken van je kind maandelijks, stop het daarna in de kunst portfolio map. Schaf elk (school)jaar een nieuwe map aan hiervoor.
Succes! ♥
Laat het ons weten: Wat is bij jullie thuis het grootste rommel probleem?